Błędy początkujących programistów

Nie trzeba być wielkim geniuszem, że nauka programowania nie należy do tych najprostszy. Jest to proces bardzo złożony. Aby stworzyć swoją pierwszą poważną aplikację należy poświęcić odpowiednią ilość czasu. Na pewno nikt po kwadransie nauki nie stworzył pełnej gry w jaką codziennie ,,ciupie” przed ekranem swojego monitora. Już na samym początku warto zdać sobie sprawę z tego, że nauka programowania może być czymś frustrującym. Istnieje bardzo duża konkurencja przez te wszystkie osoby, które są prawdziwi zapaleńcami a dodatkowo tymi, który chcą jedynie poprawić sobie swoją jakość portfela ze względu na to, że programiści naprawdę zarabiają duże sumy pieniędzy. Nie należy zaczynać swojej przygody z kodem tylko w ten sposób aby zaczynać czytać książki. To tak samo jakby urodzony piłkarz rozpoczynał swoją karierę z wielkim futbolem poprzez czytanie encyklopedii związanej z piłką kopaną.

Podstawowy błąd związany jest niestety ze zbyt długim przygotowaniem. Bardzo duża liczba programistów bardzo często na forach internetowych zadaję pytania jaki język jest najlepszy a następnie po braku konkretnej odpowiedzi automatycznie traci zapał. Z tego powodu należy od razu wybrać obojętnie jaki język programowania a w przypadku niechęci do niego zdecydować się na jakiś zupełnie inny. Na samym początku nie należy korzystać ze zbyt dużych narzędzi typu framework.

Należy się pozbyć kolejnego nawyku, który jest związany z właściwym korzystaniem z dokumentacji technicznej będącej w języku polskim. U nas w kraju z naszego punktu widzenia można wyróżniać dwa Internety, polski oraz ten zagraniczny. W przypadku tego drugiego wszyscy posługują się językiem angielskim a to gwarantuje większą liczbę użytkowników, którzy mogą chętnie pomóc a także szerszych materiałach. W przypadku tłumaczeń z języka angielskiego na polski można się spotkać z prawdziwymi wpadkami. Translatory nie mogą dosłownie przetłumaczyć chociażby jednego słowa np. stage, jako stół montażowy. Jest to mylne.

Nie należy zawsze iść na oślep. Z pewnością już nie jeden programista miał w życiu taki moment, że zabierał się za jakąś sprawę którą uważał za to, że jest jakaś niewykonalna, niemądra lub po prostu zajmuję zbyt dużą ilość czasu. Bardzo często warto postawić się w zupełnie innej sytuacji. Z tego względu należy wyobrazić sobie jakiś gotowy projekt ale od strony użytkownika(typowego laika) i tego jak ma działać a także w jaki sposób ma wyglądać już odpowiednio sporządzony interface. Następnie warto odpowiedzieć sobie na pytanie w jaki sposób ma on służyć a na końcu jakich ograniczeń należy się spodziewać i które problemy mogą się najczęściej pojawiać w momencie jego tworzenia. Następnie dobrze jest rozplanować warstwowo strukturę całego programu a później konkretnie sprecyzować za co poszczególna część powinna odpowiadać.

Uczenie się z książką to także rzecz, którą należy odpowiednio poruszyć. Nie ulega żadnym wątpliwościom, że każdy przyszły programista zmuszony jest do tego aby w końcu opanować podstawowe koncepcje, które są związane z pętlami, instrukcjami warunkowymi etc. Jednak aby odpowiednio zadbać o swoją motywację po przeczytaniu jednego podręcznika(tutoriala)należy przerwać ze schematem polegającym na przepisywaniu kodu z książki i tworzyć już coś w sposób samodzielny. Warto już teraz uświadomić sobie tego co się potrafi i przy użyciu jakich narzędzi możesz coś doskonale stworzyć. Z pewnością zrezygnuj z budowy kalkulatora, gry platformowej ponieważ gdzieś przeczytałeś iż to są rzeczy, które programista powinien kiedyś wykorzystać. Stwórz projekt, z którego to Ty właśnie zamierzałbyś korzystać lub zagrać ale przy dwóch ograniczeniach związanych z tym aby tego dokonać w ciągu jednego miesiąca lub tygodnia aby w ostateczności nie tracić motywacji. Należy także to wszystko zacząć tworzyć przy skorzystaniu ze swojej obecnej wiedzy(chociaż w sposób pozorny aby tak właściwie przy pojawieniu się problemów można to wygooglować a także uczyć się tych wszystkich zagadnień, które są z tym ściśle powiązane).

Nieumiejętność skorzystania z debugera to kolejna bolączka początkujących programistów. Bardzo duża liczba początkujących programistów tworzy swój program w notatniku a dopiero później włącza swój kompilator(lub otwiera stronę WWW w przeglądarce). W przypadku kiedy program ,,nie bangla” warto wykasować ostatnią zmianę i następnie podzielić ją na mniejsze fragmenty, które dodaję się w sposób krokowy zauważając to, który tak właściwie fragment powodować będzie błąd.

Dodaj komentarz