Czym jest ITIL?

Z pewnością wiele osób rozpoczynających swoją karierę w branży IT powinny posiadać nie tylko wiedzę na temat podstaw dotyczących protokołów TCP/IP czy modeli warstw ISO/OSI. Powinny być również w posiadaniu wiedzy na temat kodeksu postępowania dla obszarów informatyki. Czym on właściwie jest? Przede wszystkim to lista zaleceń aby w sprawdzony i skuteczny sposób dawać najwyższej jakości usługi informatyczne. Jest to zbiór ścisłych praktyk, które są proponowane na stanowiskach rozpoczynających się od pierwszych linii wsparcia (HelpDesk).

Co po angielsku oznacza ten skrót? Przede wszystkim warto powiedzieć, że to oznacza dokładnie Information Technology Infrastructure Library. Według najnowszej publikacji należy zaliczać przede wszystkim 5 głównych założeń a chodzi tutaj o Service Strategy, Design, Operation, Transition, Service Improvement.

Jeśli chodzi o przekłady na język polski to akurat w tej kwestii wszyscy zainteresowani muszą liczyć się z publikacjami w języku angielskim. Pierwsza książka dotycząca ServiceDesk została stworzona po angielsku. Z pewnością książka w oryginale będzie zawierać pełne informację na temat wszystkich najbardziej potrzebnych praktyk. Należy się z tym liczyć ponieważ sprawy dotyczące zagadnień sieciowych są w bardzo dużej liczbie przypadków tworzone w języku angielskim. Wszelkiego rodzaju dokumentacje czy to LINUX/Unix czy Windows Server to także szerokie opracowanie bazujące na angielskim języku.

Bardzo duża organizacji świadczących usługi informatyczne, outsorcingowe czy to innego rodzaju tak naprawdę może liczyć na to, że zbiór ogólnych pism będzie obszerną charakterystyką mająca na celu usprawnienie procesu przyjmowania zgłoszeń – czy to chodzi o te z pierwszej linii wsparcia lub te następne. Na ogół taki schemat ma miejsce na zasadzie 3 linii wsparcia – chodzi tutaj o ServiceDesk kończąc na trzeciej jako główny Administrator, który wraz ze swoją wiedzą ma za zadanie rozwiązywać te najbardziej zawiłe i skomplikowane problemy sieciowe, które mogą występować w różnego rodzaju protokołach – rozpoczynając od zwykłego jakim jest protokół warstwy fizycznej a kończąc na warstwie aplikacji.

Dodaj komentarz