Programowanie obiektowe

Programowanie strukturalne i obiektowe jakie są plusy i minusy

Programowanie strukturalne i obiektowe jakie są plusy i minusy

Z pewnością osoba, której marzy się stworzenie swojej pierwszej gry typu FIFA lub GTA powinna ,,zejść” na ziemię. Aby dojść do takiego poziomu należy przede wszystkim opanować podstawy programowania. Nie wiedząc od którego sposobu zacząć czy od strukturalnego lub obiektowego warto dowiedzieć się o wadach i zaletach z tych dwóch systemów mających na celu tworzenie kodu programu.

Główne zalety programowania strukturalnego to z pewnością łatwość tworzenia nieskomplikowanego kodu – za sprawą podstawowych komend można tworzyć tablicę, funkcję lub wskaźniki. W odniesieniu do stworzenia optymalnego kodu źródłowego może to być bardzo istotne ponieważ nie wykorzystuję się tutaj zbyt dużej ilości pamięci RAM z tego powodu, że liczba zmiennych przypisanych w programie jest niewielka. Wykonanie skryptu za pomocą programowania strukturalnego w języku np. PHP odbywa się w bardzo szybki sposób, za sprawą kilku linijek kodu można zrealizować dość solidną funkcję odpowiadającą za znaczącą część w projekcie.

Programowanie strukturalne posiada również wady – główną z nich jest to, że w jasny sposób należy rozdzielać dane i wszystkie operację, które są na nich wykonywane, takie działanie na pewno nie sprzyja wydajności tworzenia oprogramowania i może być nieco uciążliwe. Kod źródłowy programisty, który koduję strukturalnie nie wygląda na czytelny. Bardzo duży chaos i nieporządek – jeśli ktoś nie będzie wstawiał dużo komentarzy do kodu to tak naprawdę będzie się mógł pogubić w całym projekcie, które wykonywał wcześniej dzień przed. Tworzenie API w tym rozwiązaniu programowania jest bardzo trudne. Tak samo ciężko jest coś zmodyfikować w tego rodzaju kodzie źródłowym.

Drugim sposobem na programowanie jest żargonowo nazywana ,,obiektówka”. Obecnie co raz więcej programistów przesiada się na ten styl pisania. Ze względu na jego dużą przejrzystość i bezproblemową modyfikację tworzony kod może zostać w sposób szybki zmodyfikowany w odniesieniu do innych elementów kodu, nie zakłócając pracy całego systemu poprzez skorzystanie z np. odpowiednich metod t.j dziedzicznie lub polimorfizm. Kod stworzony obiektowo może zostać szybciej zmodyfikowany oraz zoptymalizowany, w tym przypadku liczyć się będzie jakość kodu aniżeli jego długość. Jeśli ktoś osiągnął duży poziom tworzenia programów to powinien się zastanowić nad tym w jaki sposób współpracować z innymi sposobami – taką możliwość daję programowanie obiektowe, które może połączyć kilka części w jeden główny projekt.

Jeśli chodzi o wady programowania obiektowego to warto wspomnieć o tym, że tutaj wymagana jest korzystanie z dość dużej liczby kodu aby móc swobodnie operować na klasach. To prawda, że obiektówka jest bardziej przejrzysta i łatwiejsza w modyfikacji ale wykonanie zoptymalizowanego i wydajnego kodu w wielu przypadkach może zabierać dość długą część czasu – nie każdy programista ma opanowaną tą technikę i nie będzie w stanie współpracować w zakresie jednego projektu z innymi developerami a to może jedynie pogarszać wyniki końcowe projektu.

Udostępnij

O autorze

Dodaj komentarz